Je droomt ervan om leerkracht te worden in het basisonderwijs. Tot nu toe is dat er niet van gekomen, maar je besluit nu dat je je wilt laten omscholen. Met de flexibele deeltijdopleiding basisonderwijs (pabo) kan dit naast je werk en privéleven. Jij bepaalt zelf je studietempo.

Na de flexibele deeltijdpabo aan Hogeschool Utrecht heb je je lesbevoegdheid op zak en mag je op basisscholen voor de klas staan. Je helpt kinderen niet alleen met taal en rekenen, maar maakt ze ook wegwijs in de wereld en helpt ze het beste uit zichzelf te halen.

Onze docenten en studenten zitten klaar om je persoonlijk advies te geven

Vraag persoonlijk advies

Heb je een vraag over de flexibele pabo in deeltijd? Neem contact met ons op via flexpabo@hu.nl. We helpen je graag verder!

Stuur een e-mail

Aanmelddeadline t/m 14 augustus (start september) of t/m 31 december (start februari)
Startmoment - Reguliere en versnelde route: februari en september
- Route voor Academici: september
Lesdata - Reguliere route: lesdag op maandag
- Versnelde route: lesdag op vrijdag de hele dag
- Route voor Academici: lesdag op vrijdag de hele dag
Studie-investering Circa 24 uur per week
Collegegeld € 2314 (vrij van btw)

Dit is het minimale collegegeldtarief per jaar. Bereken welk tarief voor jou geldt.

Bekijk de financieringsmogelijkheden van de Lerarenbeurs.

Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten.

Locatie Padualaan 97 Utrecht
Diploma Bachelor of Education (BEd)
Toelating Bekijk de toelatingseisen
Croho-naam B Opleiding tot leraar Basisonderwijs
Croho-code 34808
Twee deeltijdstudenten pabo tijdens muziekles
De opleiding

Word een veelzijdige juf of meester

Al vanaf de eerste week breng je in eigen tempo de kennis en theorie van de opleiding in de praktijk op jouw stage. Je geeft en ontwerpt lessen, begeleidt leerlingen op niveau en leert hoe je leiding geeft aan een groep.

Juf met leerlingen op een basisschool
Carrièreperspectief

Veel vraag naar nieuwe leraren

Als juf of meester mag je voor de klas staan in het basisonderwijs, speciaal onderwijs en beroepsonderwijs. Je bent hard nodig en kunt vaak direct aan de slag.

Online open avonden

Bezoek onze online open avonden tussen 28 mei en 7 juni. Wij staan klaar voor jou en je vragen.

Zin om te beginnen?

Je persoonlijke leerroute

Bij Hogeschool Utrecht studeer je flexibel. Samen met je leerteambegeleider bepaal je je eigen studietempo en je toetsmomenten. Zo stem je de studie af op je werk- en privésituatie en kennisniveau. Vooral wanneer je al in het bezit bent van een hbo- of wo-diploma of relevante praktijkervaring zijn er veel mogelijkheden om te versnellen.

Wat kost de hbo-opleiding leraar basisonderwijs?

In de collegegeldmeter bereken je eenvoudig hoeveel collegegeld je betaalt voor de flexibele deeltijdopleiding Leraar Basisonderwijs (pabo). Voor boeken en andere lesmaterialen ben je voor het eerste jaar van de opleiding ongeveer € 800 tot € 1300 kwijt.

Wil je als leraar een opleiding volgen? Dan ontvang je met een lerarenbeurs een flinke vergoeding.

Misschien kom je (ook) in aanmerking voor andere subsidies. Kijk hiervoor op DUO.

Waarom de flexibele PABO studeren bij de HU?

• Persoonlijke en flexibele studieroute

Je kunt je opleiding flexibel indelen, waardoor je het goed kunt combineren met je werk en privéleven.

• Mogelijkheden om te versnellen, studeer in je eigen tempo

Met een hbo- of wo-diploma en/of relevante praktijkervaring is het mogelijk om je opleiding versneld af te ronden, maar je mag er ook langer over doen als dat beter aansluit bij jouw persoonlijke situatie.

• Samenwerking met verschillende typen stagescholen

Zo ontdek je tijdens de verschillende stages op welk type school jij straks het beste tot je recht komt.

"De hele dag met kinderen werken geeft heel veel voldoening. "

Eva Bindels Student
Rigoberta Mejia Sian, Student Flexibele deeltijdopleiding PABO, Hogeschool Utrecht

"Een dag contactonderwijs plus een dag stage laten voldoende ruimte om te blijven werken."

Rigoberta Mejia Sian Student
Paulien Koster, student Flexibele deeltijdopleiding pabo

"De docenten hebben veel kennis van hun vak en wat ik leer tijdens de colleges kan ik goed toepassen tijdens mijn stage"

Paulien Koster Student
Leraar Basisonderwijs (pabo) - flexibele deeltijdopleiding, Foodcourt Padualaan 101

Interesse in de opleiding Leraar Basisonderwijs (pabo) in deeltijd?

Vragen over de opleiding?