Informatief schrijven: schrijven met meer impact

Ben je bijvoorbeeld wetenschapper, ondernemer of beleidsmedewerker en wil je mensen echt overtuigen met jouw teksten? Je leert in de cursus Informatief schrijven: schrijven met meer impact dat lezersgedrag voorspelbaar is en dat je lezers gemakkelijk wegwijs kunt maken in je tekst. De ideale schrijfcursus als je zakelijk schrijven en beleidsteksten schrijven onder de knie wilt krijgen.

Cursus Informatief schrijven; schrijven met meer impact: studenten in  leeromgeving

Tijdens deze cursus leer je beter overtuigen met je teksten. Zo weet je na de cursus het verschil tussen adviseren, overtuigen en argumenteren. Handig als je beleidsteksten schrijft, offertes opstelt of je onderzoeksresultaten publiceert. Effectieve teksten hebben meer impact.

Startmoment Maart 2025
Lesdata Donderdagmiddag 27 maart t/m 22 mei 2025. Lestijden: 13.30 - 16.30 uur.
Studie-investering 10 uur per week (inclusief bijeenkomsten)

€ 895 (vrij van btw)

Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten.

Deelnemers Maximaal 10
Locatie Koningsbergerstraat 9 Utrecht
Diploma Certificaat van deelname

Online open avonden

Bezoek onze online open avonden tussen 28 mei en 7 juni. Wij staan klaar voor jou en je vragen.

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Opleidingsinhoud

Framing, storytelling, effectiever argumenteren, overtuigen versus adviseren en tekststructuren die beter bij overtuigende teksten passen. Jij gaat hier tijdens de cursus Informatief schrijven: schrijven met meer impact mee aan de slag. Daarna zullen jouw teksten lezers zeker overtuigen.

De bijeenkomsten zien er als volgt uit:

• Eerste en tweede bijeenkomst: argumenteren, overtuigen en structureren.
  • Derde bijeenkomst: framing en storytelling.
  • Vierde en vijfde bijeenkomst: je brengt de inzichten van de cursus samen in een overtuigende tekst met meer impact.

Je krijgt feedback op je teksten. Natuurlijk is het mogelijk om de bijeenkomsten toe te spitsen op teksten die je voor je werk schrijft.

Inclusief de vijf bijeenkomsten ben je zo'n tien uur per week bezig met teksten voor de cursus. Je krijgt feedback op je teksten en je kunt je opdrachten en feedback terugvinden in de digitale leeromgeving.

Je leert:

• Schrijven met meer impact
  • Informeren, stimuleren en activeren onderscheiden
  • De overtuigingsprincipes van Cialdini
  • Framing herkennen en toepassen
  • Het begrip storytelling en weet of je dit wilt toepassen in je teksten
  • De samenhang tussen structuur en overtuiging
  • De aansluiting zoeken bij je lezers
  • Je bewust worden van je rol als schrijven en de impact die je op je lezer hebt
  • Het verband tussen tekststructuur en argumentatieleer

Toelating

Hbo werk- en denkniveau. Je wordt toegelaten op basis van selectie, dus stuur met je inschrijving je cv mee. Je hebt eerder de cursus Informatief schrijven: glasheldere teksten gevolgd of beschikt over een vergelijkbaar schrijfniveau.

Docenten

Tijdens de cursus Informatief Schrijven: schrijven met meer impact krijg je les van docenten met veel praktijkervaring. De cursus sluit daardoor perfect aan op de dagelijkse realiteit.

Freerk Theunissen, hogeschooldocent post-bachelorcursus Informatief schrijven: glasheldere teksten en Het journalistieke interview, Hogeschool Utrecht

Freerk Teunissen

Freerk Teunissen is onderwijsvernieuwer en professioneel dwarsligger. Hij schreef drie boeken, publiceerde in tijdschriften en dagbladen en is sinds eind jaren negentig schrijftrainer. Hij ontwikkelt lesmethodes, levert bijdragen aan congressen en adviseert schrijftrainers en docenten.

Vakgebied: schrijfvaardigheid

Na deze opleiding

Jij als professional behaalt je doelen door overtuigende teksten te schrijven: je haalt opdrachten binnen of overtuigt de organisatie. Beter schrijven betekent meer professionele slagkracht.

Na deze cursus ken je de overtuigingsprincipes en past die toe in aantrekkelijke teksten met meer impact.

Als professioneel schrijver verbeter jij je schrijfvaardigheden. Ben je dat nog niet, dan kun je nu aan de slag als tekstschrijver. Als beleidsmedewerker, communicatieprofessional, wetenschapper of en onderzoeker vergroot je je overtuigingskracht en je eigen expertstatus.

Nadat je deze cursus hebt gevolgd, kies je bijvoorbeeld voor de post-bachelorcursussen Creatief schrijven, Eindredactie van teksten of Copywriting.

Overige informatie

De cursus Informatief Schrijven: schrijven met meer impact kost € 895, vrij van btw, inclusief lesmateriaal.

Je brengt in deze cursus materiaal uit je eigen praktijk mee en past het geleerde onmiddellijk toe in je dagelijkse (schrijf)werkzaamheden.

Waarom Informatief schrijven: schrijven met meer impact bij de HU?

• Unieke cursus

Deze cursus is uniek. Je leert heel specifiek hoe jouw teksten je lezers overtuigen van jouw mening, advies of stelling.

• Kies een praktijkgerichte opleiding

De inzichten en kennis die je tijdens deze cursus opdoet, kun je meteen in je werk gebruiken.

• Volg interactieve colleges

Je studeert samen met andere professionals. Tijdens de colleges is er veel ruimte voor eigen inbreng.

Direct contact

Martine Leijding

Programmaleider schrijven
Studenten en docent in overleg in de leeromgeving

Interesse in de opleiding Informatief schrijven: schrijven met meer impact?

Volg deze opleiding