50 jaar Archimedes lerarenopleidingen groots gevierd

Instituut Archimedes vierde zaterdag 24 juni uitbundig feest om haar 50-jarig bestaan te vieren. Ruim 200 alumni, oud-docenten en medewerkers waren aanwezig bij het symposium en het feest van de voormalige Stichting Opleiding Leraren (SOL en COCMA).

Alumnidag Instituut Archimedes

Femke Halsema trapte de dag af met het thema “It’s Magic, innovatie in onderwijs”: “Hoe gaat de HU om met technologische en sociale innovatie van het onderwijs ter verbetering van de kwaliteit van het onderwijs?”. Jaap van Voorst, Instituutsdirecteur, leidde dit thema in: De uitgangspunten voor Archimedes zijn (zie presentatie Jaap) waarbij de inzet van Virtual Reality en de ervaringen met Innovative Learning in vluchtelingenkamp Kakuma een belangrijke rol spelen.

Het plenaire deel werd afgesloten met een debat onder leiding van Femke Halsema met vijf gasten: Suzanne von der Dunk (Directeur Randstad onderwijs), Joost Kentson (Raad van Advies IA), Ad Verbrugge (Voorzitter BON), Pieter Cornelissen (Programmadirecteur Onderwijsinnovatie HU), Basten Berg (Docent HU/Archimedes). De verschillende visies en meningen zorgden voor een levendig debat.

Kritische aftrap van de discussie kwam van Verbrugge: “Wat vragen deze ontwikkelingen van de docent?” Van de Dunk: “Is het ‘waarom’ van deze ontwikkelingen wel zo helder? Alleen dan maak je het interessant voor de student: waarom leer je het op deze manier; wat voegt dat toe?” De gesprekspartners vonden dat daar nog wel wat werk lag. Berg zei: “We hebben nog steeds dezelfde eindtermen maar de manier waarop we daar komen is een andere. We willen sneller naar een hoger level, zodat de docenten beter worden. Daarbij houden we vak inhoud en pedagogiek nog steeds in de gaten.” Cornelissen zei daarover dat er andere vaardigheden gevraagd worden dan voorheen. “Binnen een jaar doen mensen heel andere dingen dan waarvoor ze zijn opgeleid. De digitalisering zorgt daarin voor een versnelling.” Iedereen was het eens met Joost Kentson: “Waar we naar op zoek zijn is het beter maken van het onderwijs. En dat we daartoe moeten nadenken waar we voor staan.”

Na afloop van het plenaire gedeelte waren er verschillende workshops en campfire-sessies. Thema’s als ‘Student company’ van Harry Rorije en Matthijs Noorlander; ‘Hoe geef je gepersonaliseerd leren vorm?’ van Klaas Doorlag of ‘Virtual Reality om te leren presenteren’ van Stan van Ginkel trokken veel aandacht van de alumni en de oud-docenten.

Een alumnidag is natuurlijk vooral bedoeld om oud-jaargenoten weer te zien, en dat gebeurde dan ook volop. Gelardeerd met een goed buffet aan lange tafels met koffie en spekkoek toe. De theaterruimte was omgedoopt tot een oude Amerikaanse Jazzclub waar Tanya’s Chill voor een lounge sfeer zorgde. En – hoe kan het anders op een lerarenopleiding – er moest gedanst worden: DJ Meester Moeilijk stond garant voor een opzwepend en feestelijk repertoire.

Sfeerimpressie

Bekijk de impressie van de Alumnidag van Instituut Archimedes op 24 juni 2017 (met dank aan Herre Vermeer).

Dank voor je komst en graag tot ziens,

Jaap van Voorst
Instituutsdirecteur Archimedes

Foto's Alumnidag Instituut Archimedes (met dank aan Heleen Schalkwijk en Frank Peek)

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Sluiten