Datavisualisatie en Infographics

Data is voor veel mensen lastig te begrijpen en vaak moeilijk uit te leggen in een tekst. Een kaart, tijdlijn of grafiek maakt complexe informatie in één oogopslag duidelijk. Maar hoe vertel je je verhaal met infographics? Tijdens deze cursus leer je de ins en outs van infographics maken en krijg je een goede training in data visualisatie.

Cursus Datavisualisatie en infographics: voorbeeld van een lessituatie
Tijdens de cursus Datavisualisatie en infographics leer je verder hoe je je verhaal grafisch vertelt en welk soort beeld je inzet voor welk type informatie. Je kunt aan het einde van de cursus goede graphics maken, bepalen wat je zelf wel en niet kunt maken en een vormgever briefen.

Startmoment 26 september 2024 en 6 maart 2025
Lesdata Najaar 2024:
26 sept, 3, 10, 17 okt, 7, 14, 21, 28 nov en 12, 19 dec.

Voorjaar 2025:
6, 13, 20, 27 maart, 3, 10, 17, 24 april en 15, 22 mei.
Studie-investering 6 – 10 uur studiebelasting per bijeenkomst

€ 1350 (vrij van btw)

Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten.

Deelnemers Maximaal 12 deelnemers
Locatie Incompany, Koningsbergerstraat 9 Utrecht
Diploma Certificaat van deelname

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Meer weten?

De belangrijkste informatie op een rij.

Opleidingsinhoud

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Niet voor niets een cliché, want complexe informatie is vaak in één opslag duidelijk te maken met een graphic. Tijdens de cursus Datavisualisatie en Infographics leer je passend beeld vinden en welke online tools je kunt gebruiken om zelf aantrekkelijke visuals te maken.

In de cursus komen de volgende onderwerpen aan de orde:

• beeldtaal
  • tijdlijn
  • schema’s
  • kaarten
  • datavisualisatie
  • netwerken
  • infographics
  • grafiek
  • explainer video
  • interactie

De lessen worden klassikaal gegeven, met ondersteuning van een digitale leeromgeving.

Je leert complexe informatie te visualiseren.

Toelating

Je hebt hbo-denkniveau. Graag ontvangen wij bij aanmelding ook je cv.

Docenten

Tijdens de cursus Datavisualisatie en infographics krijg je les van docenten met veel praktijkervaring. De cursus sluit daardoor perfect aan op de dagelijkse realiteit.

Anne Blaak

Docent

Anne Blaak is grafisch ontwerper en maakt infographics, pictogrammen, kaarten, explainers en datavisualisaties. Tekenend voor haar werk is haar liefde voor illustratie. Ze was werkzaam bij ontwerpbureaus en als journalistiek ontwerper voor RTL Nieuws, Trouw, het CBS en EenVandaag. Als freelancer werkt ze graag aan opdrachten die iets bijdragen aan een betere wereld.

Erik Driessen

Docent

Erik Driessen werkt sinds 2012 in de wereld van data. Hij heeft ervaring in diverse sectoren: digital marketing, maritiem (scheepvaart), uitzendbureaus, scholen (hbo, basisschool) en overheid (belastingdienst). Hij raakte ‘on the job’ enthousiast over datavisualisatie en draagt dat enthousiasme graag aan je over. In zijn vrije tijd speelt hij met creatieve vormen van datavisualisatie.

Na deze opleiding

Na deze cursus heb je geleerd hoe je passend beeld vindt voor ingewikkelde vragen. Je weet welke online tools je kunt gebruiken om zelf aantrekkelijke visualisaties te maken.

Wie in een tijd van overvloedige informatie aandacht wil voor complexe onderwerpen doet er goed zijn verhaal snel, helder en aantrekkelijk te presenteren. Beeld is daar heel geschikt voor. Voor de keuze van het juiste beeld moet je in beelden leren denken en weten welke middelen je kunt gebruiken om die beelden te (laten) maken.

Overige informatie

De cursus Datavisualisatie en infographics kost € 1350, vrij van btw. Hier zijn de lesmaterialen bij inbegrepen.

Waarom Datavisualisatie en infographics bij de HU?

• Werk aan je professionele ontwikkeling

Stilstand is achteruitgang. Om op hoog niveau te kunnen opereren is het goed om je regelmatig bij te scholen.

• Combineer studie, werk en privé

Door de innovatieve blended learning-omgeving kun je je studie goed inpassen in je drukke leven.

• Kom verder in je carrière

De HU geeft eigentijds onderwijs dat goed aansluit op de praktijk.

Direct contact

Sabine Donker

Programmaleider journalistiek
Studenten in overleg in lesomgeving

Interesse in de opleiding Datavisualisatie en infographics?

Volg deze opleiding