Creatief Schrijven

Creativiteit? Kun je dat leren? Jazeker! De cursus Creatief schrijven is meer dan een schrijfcursus. Je leert bewust creatief teksten schrijven waar je lezers veel plezier aan zullen beleven.

Cursus Creatief schrijven: student aan het werk
Samen met je creatieve schrijftrainer leer je creëren op het hoogste niveau. Alle aspecten van creatief schrijven komen tijdens de cursus aan bod. Je oefent met literaire technieken en past deze toe op zakelijke teksten. Maar de sleutel tot succes? Elke dag schrijven. Dat vragen de huiswerkopdrachten ook van je: dat je vijf keer per week schrijft.

Startmoment April
Lesdata Donderdagavond 4 april t/m 20 juni 2024
Lestijden: 19.00 - 22.00 uur
Studie-investering Tot 10 uur per week (inclusief bijeenkomsten)

€ 1350 (vrij van btw)

Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten.

Deelnemers Maximaal 12 deelnemers
Locatie Incompany, Koningsbergerstraat 9 Utrecht
Diploma Certificaat van deelname

Online open avonden

Bezoek onze online open avonden tussen 28 mei en 7 juni. Wij staan klaar voor jou en je vragen.

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Opleidingsinhoud

Loskomen van je schrijfroutine? Afrekenen met weinig aansprekende teksten? Tijdens deze cursus Creatief schrijven neem je de regie over je teksten. Je krijgt diverse praktische en concrete handreikingen en bewandelt nieuwe, creatieve paden.

Je gaat aan de slag met onder andere de volgende technieken:

• het recursieve schrijfproces (bewust) beïnvloeden;
  • freewriting;
  • show, don’t tell;
  • exploratie van het onderwerp;
  • associatietechnieken;
  • tekst en subtekst toepassen.

In je eigen tijd schrijf je korte en langere teksten. Je analyseert je teksten met je trainer of medecursisten en zet zo grote stappen richting ‘schrijfrobuust’ worden.

Tijdens de lessen ga je aan de slag met opdrachten die je met je docent of medecursisten bespreekt. Maar het belangrijkste is dat je elke dag, minstens vijf dagen per week schrijft. Je werkt dan aan zogeheten 'elkedagschrijfopdrachten'. Deze kosten best wat tijd, maar hebben wel het beoogde effect. Je cursus is digitaal ondersteund.

Toelating

Hbo werk- en denkniveau. Je wordt toegelaten op basis van selectie, dus stuur met je inschrijving je cv mee.

Docenten

Tijdens de cursus Creatief schrijven krijg je les van een docent met veel praktijkervaring. De cursus sluit daardoor perfect aan op de dagelijkse realiteit.

Toine Kamphuis, docent post-bachelorcursus, Hogeschool Utrecht

Toine Kamphuis

Toine is opgeleid tot journalist, ontwikkelde zich eind jaren ’90 tot allround communicatietrainer en heeft meer dan 25 jaar ervaring als trainer voor onder meer Hogeschool Utrecht. Sinds 2010 werkt Toine meer achter- dan voor de schermen bij (journalistieke) redacties, corporate communicatie afdelingen en non-profit instellingen.

In slecht Nederlands: hij opereert ‘on both sides of the fence'. Zijn journalistieke achtergrond combineert hij naadloos met zijn ervaring op het gebied van communicatie in de breedste betekenis. Van praktische vaardigheden zoals research en schrijven tot strategisch communiceren en omgaan met de media voor woordvoerders, Toine vermijdt hokjes en combineert expertise op meerdere vlakken. Zowel de eigen expertise als de kennis en vaardigheden van vakinhoudelijke collega’s én de inbreng van deelnemers zorgen ervoor dat de trainingen van Toine maximaal leerrendement behalen. En stiekem, heel stiekem is Toine ook een nerd die zelf volop experimenteert met techniek. Denk aan alternatieve interfaces voor zoekmachines, draaitabellen in Excel, data-analyse voor SEO en SEA en nieuwe tools voor AI-toepassingen. Daarbij staat techniek in dienst van communicatie. En ja, tijdens de trainingen van Toine draait vrijwel alles om zelf doen, zelf ontdekken en vraag gestuurd leren vanuit een solide theoretische basis. Action learning in optima forma.

Na deze opleiding

Na de cursus Creatief schrijven schrijf jij simpelweg de sterren van de hemel. Je hebt geleerd dat er tientallen manieren zijn waarop jij je teksten kunt verlevendigen.

Je hebt grip op je eigen creativiteit en schrijft beeldende, levendige teksten.

Met deze cursus op je cv weet je (toekomstige) werkgever dat jij een begenadigd schrijver bent.

Na Creatief schrijven nog meer diepgang aan je teksten geven? Je kunt ook de cursussen Copywriting, Informatief schrijven: glasheldere teksten, Informatief schrijven: schrijven met meer impact of Eindredactie van teksten aan Hogeschool Utrecht volgen.

Overige informatie

De post-bachelorcursus Creatief schrijven kost € 1350, vrij van btw en inclusief lesmateriaal.

Van ervaren journalisten tot voorlichters, communicatiemedewerkers, copywriters, speechwriters, ghostwriters, beginnende boekschrijvers en andere professionele en hobbymatige tekstschrijvers. De cursus Creatief schrijven is voor een breed beroepsspectrum nuttig.

Waarom Creatief schrijven bij de HU?

• Leer van topdocenten

De docenten die Creatief schrijven aan de HU geven, hebben hun sporen verdiend in hun vak.

• Leer creatief denken en doen

De hele cursus is toegespitst op het aanleren van creatieve schrijf- en denktechnieken.

• Leer van de experts

Een opleiding aan de HU betekent docenten met kwaliteit en een sterke aansluiting met de praktijk.

Direct contact

Martine Leijding