Correct Nederlands schrijven

Hoe zit het ook alweer met dat kofschip? Wanneer is het ‘beide’ of ‘beiden’? Waar komt een komma en waar niet? En waarom eigenlijk? Opzoek naar een cursus foutloos Nederlands schrijven? Het komt allemaal aan bod in de post-bachelorcursus Correct Nederlands schrijven.

Cursus Correct Nederlands schrijven: student aan het werk

In vier workshops fris je al je kennis van de Nederlandse taal op. Je oefent met bekende en minder bekende knelpunten (in een digitale leeromgeving) en maakt zo van theorie praktijk. Na de cursus beschik je over handige vuistregels om taalkwesties snel het hoofd te bieden.

Startmoment November 2024 en april 2025
Lesdata Vrijdagmiddag 22, 29 nov en 13 en 20 dec van 13.00 - 16.00 uur
Vrijdagmiddag 11, 25 apr en 9, 16 mei van 13.00 - 16.00 uur

€ 725 (vrij van btw)

Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten.

Deelnemers Maximaal 8 deelnemers
Locatie Incompany, Koningsbergerstraat 9 Utrecht
Diploma Certificaat van deelname

Online open avonden

Bezoek onze online open avonden tussen 28 mei en 7 juni. Wij staan klaar voor jou en je vragen.

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Opleidingsinhoud

De belangrijkste knelpunten uit de Nederlandse spelling, grammatica en andere taalkwesties komen aan bod. We gaan uit van jouw praktijk: welke issues kom je vaak tegen? Twijfel voortaan niet meer over spelling of grammatica.

Bijeenkomst 1: Werkwoordspelling

• Vervoegen van werkwoorden (gebeurd of gebeurt? Verrichte of verrichtte)

Bijeenkomst 2: Spelling overig

• tussen-n
  • aan elkaar, los of een streepje
  • hoofdletters en kleine letters
  • accenten
  • samenstellingen
  • samenstellingen met Engelse woorden
  • andere lastige spellingskwesties
  • leestekens: trema, apostrof

Bijeenkomst 3: Grammatica

• dat/wat, welke/die
  • hun/hen
  • alle/allen, beide/beiden
  • aan elkaar of los (er van/ervan)?
  • zinsbouw (congruentie, samentrekkingen)

Bijeenkomst 4: Interpunctie

• komma's en bijzinnen
  • puntkomma
  • punt
  • dubbele punt
  • aanhalingstekens

De cursus bestaat uit vier bijeenkomsten van drie uur. Je werkt in een digitale leeromgeving met veel oefeningen, ook tijdens de lessen. Neem je laptop mee naar de bijeenkomsten!

Je beheerst de Nederlandse spelling en grammatica perfect. Of als je toch nog twijfelt, weet je precies waar je het antwoord op je vraag vindt.

Toelating

Je hebt hbo-denkniveau.

Docenten

De docent is een professional op het gebeid van taal en schrijven.

Miriam Kerver, docent Correct Nederlands schrijven

Miriam Kerver

Freelance tekstschrijver Miriam Kerver studeerde Nederlands aan de Universiteit van Amsterdam. Daarna werkte zij als docent Taalbeheersing aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Namens CCJ verzorgde zij cursussen bij de Volkskrant, Cobouw en de Sociaaleconomische Raad en de Staten-Generaal, Gemeente Rotterdam, Ministerie SZW en Holland Media Combinatie.

Het boeit Miriam om te zien hoe anderen werken en te ontdekken hoe dat werk nog beter te maken.

Na deze opleiding

Je leert correct gespelde teksten schrijven zonder grammaticafouten.

Een belangrijke vereiste voor iedere functie is dat je het Nederlands beheerst. Met deze cursus op je cv ben je aantrekkelijker voor vacatures als marketing- of communicatiemedewerker.

Overige informatie

De post-bachelorcursus Correct Nederlands schrijven kost € 725 vrij van btw. Hierbij is het lesmateriaal bij inbegrepen. Geef bij je inschrijving duidelijk aan of je het totaalpakket of deelpakket wilt volgen, dan zorgen wij voor de juiste facturatie.

Je wint tijd als je met meer kennis en zelfvertrouwen grammaticaal juiste en goed gespelde teksten schrijft. Simpelweg omdat je na deze cursus de regels van het Nederlands correct weet toe te passen. Daarbij blijft het niet bij die paar dagen cursus. Tot een half jaar na afloop kun je een eigen tekst insturen. Die krijg je gecorrigeerd en met uitleg terug!

Waarom Correct Nederlands schrijven bij de HU?

• Schrijven met zelfvertrouwen

De cursus Correct Nederlands schrijven komt voort uit jarenlange ervaring met professionals die tegen spellingsissues blijven aanlopen.

• Krijg begeleiding die werkt

Jouw groei als student staat voorop, daarom steekt de HU veel tijd en energie in begeleiding en advies.

• Midden in het land

Utrecht is centraal gelegen. Je kunt de locaties van de HU goed bereiken per openbaar vervoer en de auto.

Voorbeeld van een lessituatie

Interesse in de opleiding Correct Nederlands schrijven?