Master of Engineering

Hoe gaat het nu met… Frank Velthuis

Frank-Velthuis

Master of Engineering - November 2013
“De Master of Engineering heeft zich op dit moment, een jaar na afronding, al tientallen keren terugverdiend”.

Werksituatie

Frank Velthuis (1986) is direct na zijn studie HTS Werktuigbouwkunde, in 2008, gaan werken bij Wärtsilä Netherlands B.V. Wärtsilä is wereldleider in de productie en service van scheepsmotoren, scheepsvoortstuwingssystemen en leverancier van gas en olie gestookte energiecentrales. Het bedrijf heeft wereldwijd 200 vestigingen in bijna 70 landen.

Frank begon bij de afdeling Research & Development, die zich richt op aandrijftechnologie. Kort daarop werd Frank verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een online condition monitoring dienst voor voortstuwingsapparatuur, zoals bestuurbare thrusters en verstelbare schroeven. Het systeem bewaakt trillingen, temperatuur, olie vervuiling, en operationele parameters. Nu leidt Frank de condition monitoring afdeling binnen Wärtsilä Netherlands, verantwoordelijk voor de monitoring van ruim 200 thrusters.

Master of Engineering - in Maintenance & Asset Management

In deze periode, september 2011, startte Frank aan de Master of Engineering van Hogeschool Utrecht, University of Applied Sciences. Hij wilde zijn carrière verder helpen.   

Ondanks het feit dat het opleidingsbudget dit niet toe liet, overtuigde Frank zowel leidinggevende als Human Resources. Nu, een jaar na het afronden kijkt Frank zeer positief terug op de opleiding. De Master of Engineering heeft zich een jaar na afronding al tientallen keren terugverdiend. Zowel bij projecten gedurende de studie als bij de Thesis heeft Frank voor zijn werkgever zeer veel waarde weten te creëren.

Ook wijdt Frank zijn aanzienlijke ontwikkeling op persoonlijk vlak mede aan de trainingen in communicatieve vaardigheden binnen de opleiding.

Thesis

thrusterTraditioneel worden thrusters elke vijf jaar gereviseerd. Thrusters worden daarbij ofwel verwijderd in een droogdok of in beschutte wateren uitgewisseld. In beide gevallen is het vaartuig voor gemiddeld tien dagen buiten bedrijf. Afhankelijk van de toepassing, van zeer kritisch (e.g. boorplatformen) tot  minder kritische toepassingen (e.g. supply vessels), gaat het om bedragen die liggen tussen de €80.000,- en €600.000,- per dag. Per revisie liggen de kosten daarmee tussen de €800.000,- en €6000.000,-
In 2010 bracht Wärtsilä haar conditie monitoring oplossing voor de voortstuwing apparatuur op de markt, de Wärtsilä Propulsion Condition Monitoring Service (PCMS). PCMS biedt de klant met real-time advies en periodieke verslagen over de toestand van zijn machines. De conditie monitoring oplossing maakt het mogelijk onderhoud te plegen wanneer nodig.

Voor zijn thesis, beoordeelt met het cijfer 10!, heeft Frank de “Dynamic Lifetime Prognosis” ontwikkeld. Met deze revolutionaire methode is het mogelijk de resterende levensduur en betrouwbaarheid van de thruster te voorspellen op basis van werkelijk gebruik, in acht nemende de condities waarin de thruster verkeerde. Hierdoor kan het onderhoudsinterval worden geoptimaliseerd naar de gewenste betrouwbaarheid.

Frank ontwikkelde een multidimensionale bedrijfstoestand matrix om het operationele profiel te vangen. De matrix combineert meerdere dimensies als: Vermogen, toerental, olievervuiling per deeltjesgrootte, olietemperatuur en vocht in olie. Met behulp van ontwikkelde modellen kan deze matrix gebruikt worden om de levensduur en de betrouwbaarheid van componenten te voorspellen. Wärtsilä herkent in deze methode unieke toegevoegde waarde en heeft het als zodanig toegevoegd aan haar condition monitoring product, de Wärtsilä Propulsion condition Monitoring Service (PCMS).

“Ik had deze methode niet kunnen ontwikkelen zonder de Master of Engineering”, aldus Frank.

Winnaar Tim Zaal Thesis Award
Op 8 oktober 2014 heeft Frank Velthuis de Tim Zaal Master Thesis Award 2014 gewonnen. Deze Award wordt jaarlijkse uitgereikt aan de afgestudeerde aan de Master of Engineering met het beste en voor het werkveld meest vernieuwend en waarde creërend onderzoek.

Koningsbergerstraat 9

Koningsbergerstraat 9
3531 AJ Utrecht 
 
Exterieur Koningsbergerstraat

Locatie-informatie

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Sluiten