Communicatie & gedragsverandering- de psychologie van beïnvloeding begrijpen en gebruiken

Beter eten, de auto laten staan, wachtwoorden elke maand aanpassen en een Bob aanwijzen voor het stappen. Jaarlijks gaan er honderden miljoenen euro's naar campagnes om het gedrag van mensen te beinvloeden. Maar hoe bereik je effectieve (gedrags)verandering met communicatie?

Cursus Communicatie & gedragsverandering: voorbeeld van een lessituatie

Probeer jij als professional, zonder succes, het gedrag van mensen te veranderen of te beïnvloeden door middel van communicatie? Dan is de post-bachelorcursus Communicatie & gedragsverandering - de psychologie van beïnvloeding begrijpen en gebruiken aan Hogeschool Utrecht iets voor jou.

Startmoment 28 maart 2024, 10 oktober 2024 en 3 april 2025
Lesdata Voorjaar 2024:
Donderdagavond 28 maart t/m 30 mei 2024 van 19:00 – 22:00 uur

Najaar 2024:
Donderdagavond 10 oktober t/m 19 december 2024 van 19:00 – 22:00 uur (m.u.v. 24 en 31 okt en 5 dec)

Voorjaar 2025:
Donderdagavond 3 april t/m 12 juni 2025 van 19:00-22:00 uur (m.u.v. 1 en 8 mei en 29 mei)
Studie-investering 6 tot 10 uur per week (inclusief bijeenkomsten)

€ 1500 (vrij van btw)

Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten.

Deelnemers Maximaal 12 deelnemers
Locatie Incompany, Koningsbergerstraat 9 Utrecht
Diploma Certificaat van deelname

Online open avonden

Bezoek onze online open avonden tussen 28 mei en 7 juni. Wij staan klaar voor jou en je vragen.

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Opleidingsinhoud

Tijdens de cursus Communicatie en gedragsverandering staan sociaal-psychologische inzichten en hun impact voor de praktijk van beïnvloedende (publieks)communicatie centraal. Je kunt je inzichten direct toepassen in de praktijk, zodat je op een zo effectief mogelijke manier aan de slag kunt met gedragsveranderingen en communicatie.

• basiskennis over sociale psychologie van gedrag, en de mogelijkheden om verschillende soorten gedrag te beïnvloeden
  • de rol van communicatie bij gedragsverandering
  • publiekscommunicatie: goede en slechte voorbeelden
  • ontwikkelen van een onderbouwde communicatiestrategie
  • van overheidsbeleid tot gedragsbeïnvloeding

Het Lectoraat crossmediale communicatie in het publieke domein van Hogeschool Utrecht heeft gedragslenzen ontwikkeld die inzicht geven hoe je als communicatieprofessional gedrag kunt beïnvloeden. Deze gedragslenzen komen tijdens de cursus uitgebreid aan bod.

Toelating

Hbo-niveau. Deelnemers voor deze post-bachelorcursus worden geselecteerd. Graag ontvangen wij vooraf je cv.

Docenten

Tijdens de cursus krijg je les van docenten met veel praktijkervaring. De cursus sluit daardoor perfect aan op de dagelijkse realiteit.

Suzanne de Bakker

Hogeschoolhoofddocent

Dr. Suzanne de Bakker is als hogeschoolhoofddocent Behavioural Communication verbonden aan het lectoraat Communicatie in Digitale Transitie en als docent aan de opleiding Communicatie aan Hogeschool Utrecht.

Haar onderzoek heeft als doel om (communicatie)professionals te ondersteunen in hun dagelijkse werkzaamheden, zodat zij effectief kunnen functioneren en communiceren met de steeds complexer wordende buitenwereld. Zij doet dit door inzichten uit communicatiewetenschap en sociale psychologie toe te passen op praktijkvraagstukken.

Na deze opleiding

In deze cursus leer je inzichten toe te passen in praktijksituaties. Denk daarbij vooral aan briefings voor het uitbesteden van opdrachten en het beoordelen van (crossmediale) campagne- en onderzoeksvoorstellen.

Je leert de psychologie van beïnvloeding te begrijpen en te gebruiken.

Overige informatie

De post-bachelorcursus Communicatie & gedragsverandering - de psychologie van beïnvloeding begrijpen en gebruiken kost € 1450, vrij van btw. Hier zijn de lesmaterialen bij inbegrepen.

Deze cursus is bedoeld voor communicatieprofessionals die gebruik willen maken van inzichten uit de sociale psychologie, zodat ze effectieve communicatiestrategieën kunnen ontwikkelen om het gedrag van het publiek te kunnen beïnvloeden.

Waarom Communicatie & gedragsverandering - de psychologie van beïnvloeding begrijpen en gebruiken bij de HU?

• Kom verder in je carrière

Hogeschool Utrecht verzorgt actuele cursussen die aansluiten op de praktijk.

• Leer van de experts

De docenten van deze cursus zijn verbonden aan het lectoraat Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein.

• Midden in het land

Utrecht is centraal gelegen. Je kunt de locaties van de HU goed bereiken per openbaar vervoer en de auto.

Direct contact

Yolanda Jongebreur

Programmaleider marketing & communicatie
Voorbeeld van een lessituatie met een student

Interesse in de opleiding Communicatie & gedragsverandering?

Volg deze opleiding