Copywriting

Copywriting is zo veel meer dan tekstschrijven alleen. Je leert tijdens de cursus Copywriting vanuit een strategisch concept verleidelijke copy schrijven waarmee jij het gewenste, meetbare resultaat bereikt. Impact op en engagement met je doelgroep wie wil dat nou niet? 

Cursus Copywriting: overlegsituatie tussen studenten
Tijdens de cursus Copywriting leer je variëren in schrijfstijlen en je teksten op conventionele en onconventionele manieren te structureren. Van de eerste tot laatste versie: aan het de eind van de cursus Copywriting weet je precies wat je doet, hoe je het doet en waarom je het doet. 

Handig om te weten

Startmoment April 2024
Lesdata Woensdagavond 10 april t/m 19 juni 2024
Lestijden: 19.00 - 22.00 uur
Studie-investering 10 uur per week (inclusief bijeenkomsten)
Kosten

€ 1450 (vrij van btw)

Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten.

Deelnemers Maximaal 12 deelnemers
Locatie Incompany, Koningsbergerstraat 9 Utrecht
Diploma Certificaat van deelname

Online open avonden

Bezoek onze online open avonden tussen 28 mei en 7 juni. Wij staan klaar voor jou en je vragen.

Aanmelden

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Opleidingsinhoud

Na deze cursus Copywriting kijk je nooit meer hetzelfde naar advertenties, mailings en reclame. Je ziet overal wel verbeteringen en analyseert ze meteen. Conceptmatig schrijven voor verschillende doelgroepen is je tweede natuur geworden.

Alle facetten van copywriting komen tijdens de cursus aan bod. Zoals:

  • concepting
  • advertenties
  • direct mail-brieven en -mails
  • folders
  • brochures
  • advertorials
  • speechwriting
  • ghostwriting
  • interactief

Natuurlijk krijg je theorie, maar je leert copywriting vooral door het te doen. De docent en je medecursisten helpen je om obstakels te overwinnen. Je krijgt oefenopdrachten die klassikaal worden besproken. Gaandeweg verbeter je je stijl en kun je teksten de juiste structuur geven.

Tijdens de bijeenkomsten werk je individueel of in groepjes aan opdrachten. De cursus is digitaal ondersteund.

Je leert:

  • doelgroepen doorgronden op basis van intrinsieke motivatie vanuit een concreet plan om het beoogde doel te behalen.
  • teksten schrijven voor advertenties, websites, brochures en direct mail die de lezer aanzetten tot denken of doen.

Docenten

Tijdens de cursus Copywriting krijg je les van docenten met veel praktijkervaring. De cursus sluit daardoor perfect aan op de dagelijkse realiteit.

Toine Kamphuis, docent post-bachelorcursus, Hogeschool Utrecht

Toine Kamphuis

Toine is opgeleid tot journalist, ontwikkelde zich eind jaren ’90 tot allround communicatietrainer en heeft meer dan 25 jaar ervaring als trainer voor onder meer Hogeschool Utrecht. Sinds 2010 werkt Toine meer achter- dan voor de schermen bij (journalistieke) redacties, corporate communicatie afdelingen en non-profit instellingen.

In slecht Nederlands: hij opereert ‘on both sides of the fence'. Zijn journalistieke achtergrond combineert hij naadloos met zijn ervaring op het gebied van communicatie in de breedste betekenis. Van praktische vaardigheden zoals research en schrijven tot strategisch communiceren en omgaan met de media voor woordvoerders, Toine vermijdt hokjes en combineert expertise op meerdere vlakken. Zowel de eigen expertise als de kennis en vaardigheden van vakinhoudelijke collega’s én de inbreng van deelnemers zorgen ervoor dat de trainingen van Toine maximaal leerrendement behalen. En stiekem, heel stiekem is Toine ook een nerd die zelf volop experimenteert met techniek. Denk aan alternatieve interfaces voor zoekmachines, draaitabellen in Excel, data-analyse voor SEO en SEA en nieuwe tools voor AI-toepassingen. Daarbij staat techniek in dienst van communicatie. En ja, tijdens de trainingen van Toine draait vrijwel alles om zelf doen, zelf ontdekken en vraag gestuurd leren vanuit een solide theoretische basis. Action learning in optima forma.

Rafael Barnhard, docent post-bachelorcursus Copywriting

Rafael Barnhard

Rafael Barnhard is gepokt en gemazeld in de reclame. Een creatieve ‘madman’ die je leert hoe je pakkende concepten bedenkt, short copy laat ronken en long copy tot de allerlaatste punt spannend houdt. De lat ligt hoog als je copy schrijft: ‘Jij bent de schakel naar effect, conversie, een andere mindset, ander gedrag. Elk woord telt’.

Toelating

Je hebt aantoonbaar hbo werk- en denkniveau. Je wordt toegelaten op basis van selectie, dus stuur vooraf met je inschrijving je cv in.

Na deze opleiding

Post-bachelorcursus Copywriting gevolgd? Dan schrijf je betere copy. Je hebt je schrijfniveau naar een hoger niveau getild en weet precies wat je doet en waarom je het doet.

Je leert strategisch schrijven vanuit concept.

Cursisten die Copywriting hebben afgerond, hebben vaak ook interesse in de cursus Schrijven voor online. Handig en leuk als je je wilt specialiseren als webredacteur.

Overige informatie

De post-bachelorcursus Copywriting kost € 1450, vrij van btw, inclusief lesmateriaal.

De opleiding Copywriting is bij uitstek geschikt voor communicatieprofessionals, tekstschrijvers en copywriters. Van de beginnende schrijver tot de ervaren copywriter die kennis en vaardigheden wil opfrissen.

Waarom Copywriting bij de HU?

  • Leer je verantwoorden

    Je kunt na de cursus precies motiveren waarom je copy op welke manier schrijft en kunt je keuzes goed onderbouwen.

  • Werk perfect samen met je opdrachtgever

    Hoe krijg je de briefing die je nodig hebt? Kun je je keuzes goed verklaren? Aan het einde van de cursus werk jij perfect samen met elke opdrachtgever.

  • Leg het fundament vanuit concepting

    Je krijgt deze strategische manier om planmatig en strategisch copy te schrijven onder de knie.